Szanowny Kliencie

Strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Polityka prywatności Akceptuję

Badanie alkomatem w zakładzie pracy: jakie są zasady?

Badanie alkomatem w zakładzie pracy: jakie są zasady?

Spożywanie alkoholu w miejscu pracy to problem o skali wiele mniejszej niż chociażby 30 lat - 40 lat temu. Mimo tego, pracodawcy nadal mają problemy z alkoholowym aspektem naruszania dyscypliny pracy. Chodzi przede wszystkim o zakłady produkcyjne oraz firmy budowlane. W ramach odpowiedzi na opisywaną sytuację, przedsiębiorcy oraz kierownicy dość często decydują się na badanie alkomatem pracownika. Wynik takiego badania jest bardzo istotny, ponieważ często skutkuje on nawet zwolnieniem dyscyplinarnym. W związku z powyższym, badanie alkomatem nie powinno wzbudzać żadnych wątpliwości - tak samo jak jego wynik. Odpowiadając na dość częste pytania pracodawców i pracowników, postanowiliśmy wyjaśnić, jak w praktyce powinno wyglądać badanie alkomatem na miejscu pracy. To ciekawy temat, ponieważ szykują się duże zmiany w kontekście badania trzeźwości pracowników. 

UODO miał zastrzeżenia do alkomatowych kontroli

 

Badanie alkomatem przez pracodawcę to temat, który w ostatnich latach był dość często poruszany przez prawników zajmujących się prawem pracy. Wszystko za sprawą prawnych kontrowersji. Warto przypomnieć, że w 2019 roku Urząd Ochrony Danych Osobowych zgłosił swoje zastrzeżenia względem kontroli trzeźwości przeprowadzanych samodzielnie przez pracodawców. Zdaniem UODO, informacje na temat trzeźwości trzeba traktować jako dane osobowe dotyczące zdrowia. To oznacza szczególne wymogi związane z rozporządzeniem RODO i brak możliwości zmuszenia pracownika do badania bez udziału np. Policji. 

Kilka miesięcy później (we wrześniu 2019 roku) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poparło stanowisko Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. W rezultacie badanie alkomatem przeprowadzane samodzielnie przez pracodawców stało się bardzo rzadkim zjawiskiem. Chodziło o sankcje związane ze złamaniem przepisów o ochronie danych osobowych i ewentualne pozwy przebadanych pracowników przeciwko pracodawcom. 

Badanie alkomatem na razie przeprowadza Policja

 

Mimo narzekań pracodawców, rządowi nie od razu udało się przygotować potrzebne przepisy. Do czasu ich wejścia w życie, badanie alkomatem na terenie zakładu pracy będzie się odbywało na dotychczasowych zasadach. Mowa o regułach wyznaczonych przez artykuł 17 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 1982 nr 35 poz. 230). Ten przepis wskazuje, że badanie alkomatem pracownika może przeprowadzić uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego (najczęściej Policja). 

Co ważne, żądanie wykonania takiej próby trzeźwości zgłasza kierownik zakładu pracy, osoba przez niego upoważniona albo sam pracownik podejrzany o naruszenie dyscypliny pracy. Ewentualny zabieg pobrania krwi na potrzeby zbadania obecności alkoholu powinien natomiast przeprowadzić pracownik służby zdrowia posiadający odpowiednie kwalifikacje. Według przepisów Rozporządzenia Ministra Zdrowia i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie badań na zawartość alkoholu w organizmie (Dz.U. 2018 poz. 2472) badanie krwi jest przeprowadzane m.in. wtedy, gdy kontrolowana osoba się go domaga mimo wcześniejszego sprawdzenia zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu. Krew trzeba zbadać również wtedy, gdy pracownik odmawia badania powietrza. 

Badanie alkomatem przez Policję to oczywiście nie jedyna konsekwencja czekająca pracownika, który pojawił się w pracy pod wpływem alkoholu. Kierownik zakładu pracy oraz osoba przez niego upoważniona ma obowiązek nie dopuścić do wykonywania obowiązków pracowniczych przez osobę, co do której istnieje podejrzenie spożywania alkoholu w miejscu pracy lub stawienia się w zakładzie pracy po użyciu alkoholu. Taki przepis ogranicza ryzyko wypadków w pracy spowodowanych przez nie do końca trzeźwą osobę. Jeżeli podejrzenia co do obecności alkoholu w organizmie się potwierdzą, to pracownika czeka upomnienie, nagana, kara pieniężna, a nawet zwolnienie dyscyplinarne. 

Rząd już przygotował odpowiednie zmiany prawne

 

Pracodawcy zapewne z zadowoleniem powitają zmiany prawne, które zawiera Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (patrz druk sejmowy numer 2335). Rząd zamierza bowiem znacząco uprościć badanie alkomatem, co być może przyczyni się do poprawy dyscypliny pracy. W kodeksie pracy znajdzie się między innymi dodatkowy artykuł wskazujący, że pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników, gdy jest to uzasadnione kwestiami ochrony życia i/lub zdrowia zatrudnionych albo innych osób lub bezpieczeństwem mienia. Taka kontrola trzeźwości będzie przeprowadzana przy pomocy alkomatu z ważnym dokumentem potwierdzającym jego kalibrację lub wzorcowanie.

Pracodawca zamierzający wprowadzić samodzielne badanie alkomatem zostanie również zobowiązany do poinformowania o nowych zasadach pracowników z wyprzedzeniem wynoszącym co najmniej dwa tygodnie. Reguły badania trzeźwości zostaną obowiązkowo podane w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy albo w odpowiednim obwieszczeniu. Co ważne, pracownik niedopuszczony do pracy na podstawie wyniku badania pracodawcy wskazującego  stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości, będzie mógł domagać się, aby ponowne badanie alkomatem przeprowadziła Policja.

Zobacz również

Jak wybrać najlepszy program do zarządzania kancelarią?
Jak wybrać najlepszy program do zarządzania kancelarią?
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak wybrać najlepszy program do zarządzania kancelarią? W dobie cyfryzacji, odpowiednie oprogramowanie może znacząco ułatwić pracę, poprawić efektywność i zwiększyć produktywność. W tym artykule, zanurzymy się w świat technologii, aby pomóc Ci podjąć świadomą decyzję.
Dobry adwokat z Gdańska? Jak dokonać dobrego wyboru?
Dobry adwokat z Gdańska? Jak dokonać dobrego wyboru?
Gdańsk to miasto, w którym na każdym kroku można natknąć się na kancelarię adwokacką. Dlatego wybór odpowiedniego prawnika może być wyzwaniem. Kluczem jest zdobycie odpowiednich informacji i skupienie się na odpowiednich kryteriach wyboru. Sprawdź, jak wybrać odpowiedniego adwokata w Gdańsku.
Bezumowne korzystanie z gruntu a zasiedzenie - co warto wiedzieć?
Bezumowne korzystanie z gruntu a zasiedzenie - co warto wiedzieć?
Bezumowne korzystanie z gruntu a zasiedzenie - ten temat dość często przewija się w Internecie. Postanowiliśmy go więc nieco przybliżyć.