Szanowny Kliencie

Strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Polityka prywatności Akceptuję

Wniosek o sprostowanie świadectwa pracy: kiedy będzie potrzebny?

Wniosek o sprostowanie świadectwa pracy: kiedy będzie potrzebny?

Świadectwo pracy jest bardzo ważnym dokumentem, a informacje w nim zawarte mogą wpływać na proces rekrutacyjny dotyczący każdego kolejnego miejsca zatrudnienia. Poza tym każdy dokument tej wagi powinien przedstawiać prawdziwe informacje. Nigdy nie wiadomo bowiem, kiedy błędne informacje ze świadectwa pracy sprawią problemy. Właśnie dlatego wniosek o sprostowanie świadectwa pracy w praktyce czasem okazuje się bardzo istotny. Postanowiliśmy wyjaśnić, kiedy takie pismo będzie potrzebne. Kolejna ważna informacja dotyczy elementów, jakie powinien zawierać wspomniany wniosek. W pierwszej kolejności, warto jednak przypomnieć podstawowe informacje na temat samego świadectwa pracy oraz jego znaczenia. 

 

Zasady wydawania świadectwa pracy są dokładnie określone

 

Informacji o zasadach wydawania świadectwa pracy trzeba szukać w kodeksie pracy (Ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy). Ten akt prawny mówi między innymi, że świadectwo pracy powinno zostać wydane w razie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Razem z tym świadectwem, pracodawca przekazuje informacje o zasadach przechowywania dokumentacji pracowniczej i jej odbioru. Świadectwo pracy zgodnie z przepisami zawiera informacje na temat: 

  • okresu i rodzaju wykonywanej pracy
  • zajmowanych stanowisk
  • trybu rozwiązania stosunku pracy lub okoliczności jego wygaśnięcia 
  • ewentualnego zajęcia części wynagrodzenia za pracę w ramach postępowania egzekucyjnego 
  • wysokości i składników wynagrodzenia oraz uzyskanych kwalifikacji (te informacje pracodawca powinien umieścić tylko na jednoznaczne żądanie pracownika)

 

Dodatkowo, świadectwo pracy powinno uwzględniać pozostałe informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego (przykład: informacje dotyczące wymiaru czasu pracy, a także okresów nieskładkowych przypadających w czasie zatrudnienia). 

Warto wiedzieć, że istnieją specjalne przepisy określające między innymi pomocniczy wzór świadectwa pracy oraz dokładną treść wspomnianego dokumentu. Mowa o Rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Pracodawca zwykle wypełnia świadectwo pracy wedle przepisów kodeksu pracy oraz wspomnianego rozporządzenia - niezależnie od okoliczności rozstania z pracownikiem. Oczywiście, pomyłki nie są wykluczone. Dlatego ustawodawca w kodeksie pracy informuje o tym, jak można złożyć wniosek o sprostowanie świadectwa pracy. 

 

Wniosek o sprostowanie świadectwa pracy składamy szybko

 

O zasadach sprostowania świadectwa pracy mówi nam artykuł 97 paragraf 2 indeks 1 kodeksu pracy. Ten przepis informuje, że wniosek o sprostowanie świadectwa pracy powinien zostać złożony w ciągu 14 dni od otrzymania takiego dokumentu. Aktualny termin jest dwukrotnie dłuższy niż przed zmianą przepisów z 7 września 2019 roku, ale nadal motywuje do pośpiechu. Ustawodawca jednoznacznie zasugerował, że pracownik niezwłocznie po odebraniu świadectwa pracy musi uważnie przejrzeć ten dokument w poszukiwaniu błędów i nieścisłości. Natomiast pracodawca ma jedynie 7 dni na rozpatrzenie wniosku o sprostowanie świadectwa pracy. Ten termin podaje Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 30 grudnia 2016 r. Siedmiodniowy termin dotyczy również jednoczesnego wydania skorygowanego świadectwa pracy. 

Co ważne, negatywna decyzja pracodawcy w sprawie sprostowania świadectwa pracy uzasadnia wystąpienie z odpowiednim żądaniem do sądu pracy. Termin takiego powództwa wynosi 14 dni począwszy od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy przez pracodawcę. Niepoinformowanie pracownika w terminie siedmiodniowym o decyzji odnośnie sprostowania świadectwa pracy również uprawnia do wystąpienia na drogę sądową. Pouczenie o tym, kiedy można złożyć wniosek o sprostowanie świadectwa pracy powinno znaleźć się w takim dokumencie wydawanym przez pracodawcę. 

 

Ekspert prawny pomoże w sprawie korekty świadectwa pracy

 

Nie istnieje jednolity wzór informujący, jak powinien wyglądać wniosek o sprostowanie świadectwa pracy. Podobnie jak w przypadku innych pism formalnych, na pewno trzeba oznaczyć adresata i autora (wraz z wymienieniem adresu korespondencyjnego), a także podać datę i miejsce sporządzenia pisma. Krótka informacja skierowana do byłego pracodawcy powinna wyjaśniać, jakie błędy wymagają sprostowania. Warto podać treść, która powinna znaleźć się w świadectwie pracy po korekcie. Wniosek o sprostowanie świadectwa pracy oczywiście nie może się obyć bez podpisu zainteresowanego (wnioskodawcy).

Jeżeli okaże się, że wniosek o sprostowanie świadectwa pracy był bezskuteczny, to w sprawie pozwu do sądu pracy warto skonsultować się z prawnikiem. Taki ekspert prawny (np. dobry prawnik Warszawa) przygotuje całą dokumentację potrzebną w czasie postępowania sądowego. Bardzo dobry prawnik na pewno powiadomi też o szczegółowych kwestiach związanych ze sprostowaniem świadectwa pracy. Chodzi między innymi o to, że pozew dotyczący korekty świadectwa nie może kwestionować informacji o dyscyplinarnym zwolnieniu jeśli jednocześnie pracownik nie dochodzi uznania „dyscyplinarki” za bezzasadną (zobacz: Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 4 listopada 2009 r. - sygn. akt I PZP 4/09). 

Zobacz również

Jak wybrać najlepszy program do zarządzania kancelarią?
Jak wybrać najlepszy program do zarządzania kancelarią?
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak wybrać najlepszy program do zarządzania kancelarią? W dobie cyfryzacji, odpowiednie oprogramowanie może znacząco ułatwić pracę, poprawić efektywność i zwiększyć produktywność. W tym artykule, zanurzymy się w świat technologii, aby pomóc Ci podjąć świadomą decyzję.
Dobry adwokat z Gdańska? Jak dokonać dobrego wyboru?
Dobry adwokat z Gdańska? Jak dokonać dobrego wyboru?
Gdańsk to miasto, w którym na każdym kroku można natknąć się na kancelarię adwokacką. Dlatego wybór odpowiedniego prawnika może być wyzwaniem. Kluczem jest zdobycie odpowiednich informacji i skupienie się na odpowiednich kryteriach wyboru. Sprawdź, jak wybrać odpowiedniego adwokata w Gdańsku.
Bezumowne korzystanie z gruntu a zasiedzenie - co warto wiedzieć?
Bezumowne korzystanie z gruntu a zasiedzenie - co warto wiedzieć?
Bezumowne korzystanie z gruntu a zasiedzenie - ten temat dość często przewija się w Internecie. Postanowiliśmy go więc nieco przybliżyć.